Voorzitten/faciliteren

Een dagvoorzitter/facilitator heeft tot taak een bijeenkomst zodanig te leiden dat de deelnemers na de bijeenkomst het gevoel hebben dat ze naar tevredenheid hebben bijgedragen aan het resultaat. Ze voelen zich mede eigenaar van hetgeen de dag heeft opgeleverd. De voorzitter/facilitator is daarbij een ‘stille kracht’ die stuurt zonder teveel aanwezig te zijn.

Het is een hele kunst om bij een bijeenkomst met 10 tot 20 deelnemers iedereen aan bod te laten komen.  Alleen het rondje voorstellen kan al meer dan drie kwartier in beslag nemen. Vaak zijn slechts enkele deelnemers veel aan het woord en verraadt de lichaamstaal van anderen een gevoel van: ”Hoe kom ik hier weg….”. Helemaal lastig wordt het om de betrokkenheid van grote groepen van 25 tot 100 deelnemers actief te laten participeren. Toch is het mogelijk door een goed ontwerp van de bijeenkomst in zowel opzet als methodiek.

In bijeenkomsten werk ik met methodieken die specifiek gericht zijn op actieve deelname van alle aanwezigen.  Daarbij maak ik gebruik van brainstormsessies met behulp van de sticky wall.

Brainstormen op een sticky wall

Bij het ‘rondje voorstellen’ zorg ik ervoor dat door een oefening, de deelnemers elkaar ook daadwerkelijk bij naam kennen .

Met de opdrachtgever bespreek ik het doel van de dag, het gewenste resultaat en de opzet die daarbij het best gehanteerd kan

In het kort leidt de methode tot:

  • Actieve deelname
  • Direct toepasbare leereffecten
  • Een open maar efficiënt besluitvormingsproces
  • Een positieve sfeer
  • Gemotiveerde medewerkers

“The content of this week was not all new for me but your facilitation kept me awake!”

Deelnemer uit Bangladesh na een internationale waterweek

 

In dit filmpje op het Water channel ben ik facilitator bij een internationale conferentie over water en klimaatverandering

  • Duur:                              flexibel
  • Aantal deelnemers:      2 tot 100
  • Doel:                               Actieve betrokkenheid van deelnemers
  • Talen:                             Nederlands, Engels,

Opdrachtgevers:

NWO/CoCoon

Unesco IHE

Both ENDS